Kinderen beoordelen buitenlessen met een 8,8

26 maart 2019

Meeste leerlingen geven aan 1 keer per week buitenles te willen

Onderzoeksbureau ResCon vroeg bijna 400 basisschoolkinderen naar hun ervaringen met buitenles krijgen naar aanleiding van de Nationale Buitenlesdag die dit jaar op 2 april is. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen meer plezier in de lessen ervaren en het fijn vinden dat ze meer kunnen bewegen. In de 1 op 1 gesprekken zeggen leerlingen ook dat ze lesstof beter onthouden, “als ik denk aan die leuke buitenles, denk ik ook gelijk terug aan wat ik allemaal heb geleerd”. Als de kinderen gevraagd wordt hoe vaak ze buiten les willen zeggen de meesten 1 keer per week.

Nationale Buitenlesdag

Rekenen terwijl je dobbelstenen gooit en het alfabet leren door buiten letters neer te leggen bij objecten. Op dinsdag 2 april is het voor de vierde keer Nationale Buitenlesdag. Al zo’n 2400 basisscholen hebben zich aangemeld. Dat is een derde van alle basisscholen en omgerekend 300.000 leerlingen! Met de Buitenlesdag willen initiatiefnemers Jantje Beton en IVN Natuureducatie leerkrachten stimuleren meer buitenles te geven. Scholen die zich aanmelden en krijgen een digitale buitenlesbundel aangeboden waarin buitenlesideeën staan voor bijvoorbeeld rekenen, taal en geschiedenis.

Onderzoeken naar buitenles positief

Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat buiten leren positieve effecten heeft. Door de combinatie van daglicht en frisse buitenlucht kunnen kinderen zich beter concentreren en presteren ze beter op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en overige vakken. Ook is de beweging die ze tegelijkertijd krijgen erg gezond. Uit onderzoek van DUO in 2018 bleek dat ook leerkrachten erg enthousiast zijn. Maar liefst 89 procent wil vaker buitenles geven. En 92 procent verwacht op lange termijn leeropbrengsten bij de kinderen.

Inspectie van het Onderwijs: ‘Bewegingsonderwijs verslechterd’

Te veel kinderen bewegen veel te weinig en het beweegaanbod is beperkt. Die harde conclusie valt te lezen in een rapport van de Onderwijsraad, de Sportraad en de raad voor Volksgezondheid en Samenleving. Daarnaast staat in het verslag van De Inspectie van het Onderwijs ‘de Staat van het Onderwijs 2017’, dat de prestaties van leerlingen op bewegingsonderwijs, natuur en sociale vaardigheden lager zijn dan jaren geleden. Buitenlessen kunnen bijdragen om dit te verbeteren.

Ambassadeur Buitenlesdag

Amika Singh is bewegingswetenschapper, verbonden aan het Mulier Instituut, en ambassadeur van de Nationale Buitenlesdag 2019. Volgens haar zijn buitenlessen goed voor kinderen, ook omdat er tegenwoordig veel te doen is over motorische vaardigheden bij kinderen. “Buitenlessen kunnen, natuurlijk afhankelijk van waar en hoe ze worden ingevuld, een extra uitdaging vormen voor kinderen. Klimmend en klauterend in de natuur les krijgen. Een mooie manier om met je lichaam van alles te ontdekken”, aldus Singh. 

Bekijk buitenlesdag.nl het overzicht met de belangrijkste onderzoeksresultaten.